Weeks After Admitting They Paid For #ExxonKnew Narrative, Rockefellers Now Deny It

Lee Wasserman, Director of the Rockefeller Family Fund, has changed his story again in a new op-ed in the Los Angeles Times, now claiming that his organization had no involvement in the Columbia School of Journalism’s anti-Exxon stories. This comes less than a month after his op-ed in the New York Review of Books where he admitted to paying the Columbia journalists to specifically target Exxon.

For Wasserman’s LA Times op-ed, the editor notes, “The [Rockefeller Family] Fund has made grants to the Columbia Journalism School’s Energy and Environment Reporting Project and InsideClimate News, but has no involvement in articles they produce.”

But in the December 8th issue of NY Review of Books, Wasserman wrote,

“With help from other public charities and foundations, including the Rockefeller Brothers Fund (RBF), we paid for a team of independent reporters from Columbia University’s Graduate School of Journalism to try to determine what Exxon and other US oil companies had really known about climate science, and when. Such an investigation seemed promising because Exxon, in particular, has been a leader in the movement to deny the facts of climate change.” (emphasis added)


Wasserman is trying to have it both ways depending on whatever best suits the argument he’s trying to make at that moment.  One moment he takes credit for the anti-Exxon “journalism” his organization paid for, and the next he feigns innocence as an impartial supporter of investigative reporting.

Wasserman has been a central actor in the #ExxonKnew campaign. His organization is funding every component of the coordinated assault on Exxon, paying for research papers, buying media coverage, and funding activists who drum up attention and outrage against the company.

The Rockefeller Family Fund and Wasserman also played host to a secret strategy meeting in January 2016, where the activists they have bankrolled, including representatives from, Greenpeace, and the Conservation Law Foundation, met to brainstorm how “to establish in public’s mind that Exxon is a corrupt institution,” “delegitimize them as a political actor,” and “force officials to disassociate themselves from Exxon.”

Wasserman also seems intent on leading the Rockefeller Family Fund against the wishes of the Rockefeller family. After Wasserman’s confession in the NY Review of Books, Rockefeller heiress Ariana Rockefeller went on CBS This Morning to set the record straight. “These family funds do not speak on behalf of all 200 family members,” she said. “I don’t think denouncing a family legacy is the best way to go about doing this.”

The LA Times has served as the mouthpiece of the Rockefellers for more than a year now. They published the original Columbia School of Journalism stories last fall. They followed those with an op-ed by Neva Rockefeller Goodwin, a former Rockefeller Brothers Fund trustee who is at the forefront of the effort to drive divestment from fossil fuel companies. The LA Times has also published two editorials calling for investigations of Exxon, with the most recent editorial running less than a week ago. And now they’ve published this latest piece of propaganda from Wasserman.

The LA Times does seem to have learned one lesson – they finally disclosed their financial connection to the Rockefellers at the end of Wasserman’s op-ed. Every other #ExxonKnew piece the outlet has published has, at least initially, failed to disclose that their reporting on Exxon was funded by the Rockefellers.

  • Stephen Harris, CPL
    Posted at 2:44 pm, January 05, 2017 Reply

    Dr. Brown – Have you sent this to the LAT yet? Maybe just a “letter” from you might get published. I read that obnoxious piece a few days ago and knew it was a flat lie. You might be surprised how many folks in LA that do care about the truth and know the LAT has a far left agenda for many years, which makes reading that rag tedious at best, as it is a shadow of its old self, just as the NYT is almost unrecognizable today from thirty years ago. If LA was serious about voter fraud, an audit of legal voting this past election should knock out 3 – 5 million votes…easily – and most intelligent Angelenos know it. Thank you for your continued and vital work in speaking the truth; God knows we need it!

  • New CDP Report Attacking U.S. Oil & Gas Industry is DOA, Thanks to Poor Methodology
    Posted at 1:03 pm, July 18, 2017 Reply

    […] from the Rockefeller Brother’s Fund since 2015. Of course, the Rockefellers have been the principle funders of nearly every aspect of the #ExxonKnew […]

  • New CDP Report Attacking U.S. Oil & Gas Industry is DOA, Thanks to Poor Methodology • HYDROCARBON REPORTS
    Posted at 1:52 pm, July 18, 2017 Reply

    […] from the Rockefeller Brother’s Fund since 2015. Of course, the Rockefellers have been the principle funders of nearly every aspect of the #ExxonKnew […]

  • Exposed: Harvard Study Omitted Evidence to Allege ExxonMobil ‘Misled’ Public on Climate • HYDROCARBON REPORTS
    Posted at 5:53 pm, September 06, 2017 Reply

    […] denials from both InsideClimate News and Columbia, Lee Wasserman with the Rockefeller Family Fund admitted that he paid for the stories attacking ExxonMobil. The Rockefeller Family Fund’s home page […]

Post A Comment